Terapia sensoryczno-motoryczna
Terapia sensoryczno-motoryczna to dziedzina, która koncentruje się na poprawie integracji zmysłów. Jej głównym założeniem jest nauka prawidłowego reagowania na bodźce. Osoby prowadzące zajęcia z zakresu terapii sensoryczno-motorycznej podczas swojej pracy często korzystają z pomocy edukacyjnych angażujących różne zmysły. Piłki, zeszyty ćwiczeń, rotatory i akcesoria czy różnorodne gry to tylko niektóre z nich. Terapeuta dobiera odpowiednie przyrządy w zależności od potrzeb każdego pacjenta. Ćwiczenia z zakresu terapii sensoryczno-motorycznej powinny być wykonywane pod nadzorem specjalisty, a w przypadku treningów domowych – zgodnie z jego zaleceniami.
Akcesoria do terapii sensoryczno-motorycznej
Wśród akcesoriów do terapii sensoryczno-motorycznej można znaleźć zróżnicowane przyrządy. Należą do nich m.in. piłki Marsdena wykorzystywane podczas treningów mających na celu poprawę koordynacji ruchowej i równowagi. Innym przykładem narzędzia terapeutycznego jest lokalizator akustyczny, który może być pomocny w leczeniu niedowidzenia. Wśród urządzeń wykorzystywanych w terapii sensoryczno-motorycznej znaleźć można również rotatory wyposażone w specjalne tarcze. Celem ćwiczeń z ich wykorzystaniem jest m.in. poprawa małej motoryki, koncentracji uwagi czy orientacji przestrzennej. W terapii sensoryczno-motorycznej wykorzystuje się również drobne akcesoria i pomoce edukacyjne, takie jak zeszyty ćwiczeń, gry czy klocki.
Znaczenie terapii sensoryczno-motorycznej
Terapia sensoryczno-motoryczna może wpłynąć na poprawę jakości życia pacjentów z różnymi zaburzeniami neurologicznymi i sensorycznymi. Przy pomocy odpowiednio dobranych narzędzi terapeuci mogą pomóc pacjentom w poprawie ich koordynacji ruchowej, równowagi i innych umiejętności związanych z percepcją sensoryczną. Warto podkreślić, że terapia sensoryczno-motoryczna może być nie tylko formą leczenia, ale również elementem procesu rehabilitacji. Może pomóc pacjentom odzyskać niezależność i poprawić jakość życia. Terapia sensoryczno-motoryczna jest wykorzystywana zarówno podczas pracy z dziećmi, jak i z dorosłymi.